Online gamen met Nintendo Game Consoles (deel 1)

Dit artikel is eerder geplaatst op de site g4m3.nl

Vroeger, ik weet het nog goed was er de telefoon en de post om informatie over te sturen naar iemand anders. Totdat in 1993 het internet voor iedereen in Nederland beschikbaar werd. Vanaf toen werden meer en meer apparaten aangesloten op het internet. Zelfs spelcomputers die tot dan toe met maximaal 2 tot 8 spelers op één TV konden worden bespeeld kregen internet mogelijkheden. Alle systeem bouwers van die tijd sprongen op de kar die online gamen heet. Alle systeembouwers? Nee één systeembouwer bleef dapper weerstand bieden aan de drang om hun systeem online te gooien. De naam van dit bedrijf: Nintendo.

Nu moet ik wel vertellen dat dit artikel geschreven is vanuit het gezichtspunt van een Europese Nintendo fan. Ik ben me ervan bewust dat Nintendo al heel vroeg bezig was met online distributie van spellen (al ten tijde van de NES) en zelfs Downloadable Content (DLC) aanbood voor haar spellen op de SNES. Helaas is dat alleen maar in Japan gebeurd alwaar de expansie poorten van de NES en de SNES dus wel werden gebruikt.

Voor de Amerikaanse en de Europese gebruikers van Nintendo systemen was er geen mogelijkheid hun systeem op een netwerk aan te sluiten. Totdat ten tijde van de Nintendo GameCube ineens een modem en een breedband adapter (BBA) werden aangeboden op de Europese markt.

Toen was het hek van de dam – er waren welgeteld drie (!!) hele spellen die gebruik maakten van de netwerk mogelijkheden van de GameCube. Voor deze twee spellen was een netwerk connectie mogelijk: Mario Kart Double Dash en 1080° Avalanche. Er was zelfs één (!!) online MMO (Phantasy Star Online Episode I & II) die online gespeeld moest worden. Echte netwerk hits zijn het nooit geworden. Het was veel te veel gedoe om echt via een netwerk te kunnen spelen.

Je moest ten eerste al meerder GameCube machines hebben met natuurlijk een BBA. Daarbij kwamen ook nog TV’s en kabels waardoor het een hele volksverhuizing was om een netwerk game te spelen. Ik heb het een paar keer een weekend gedaan en het is geweldig om met 8 mensen Mario Kart te spelen tegen elkaar. Maar het was teveel gedoe en gesleep om het regelmatig te doen. De online MMO Phantasy Star Online kon daarentegen wel makkelijk online gespeeld worden. Maar daar waren maandelijkse kosten aan verbonden, wat het voor de niet creditcard hebbende Europese spelers best een hindernis maakte.

Gelukkig waren daar de knutselaars van het internet en kon je door je PC in te zetten als portaal met de tunnelsoftware van Warppipe. Met veel gedoe online spellen spelen met je GameCube via je PC. Door een slechte netwerk code en trage verbindingen (tussen Zwolle en Breda was het meer dan 300 milliseconden) was het onmogelijk om goede leuke Mario Kart spellen online te spelen. Na een aantal pogingen hebben we de hoop op gegeven en zijn blijven steken op split screen racen op de GameCube.

Online met een Nintendo systeem leek mij en mijn vrienden onmogelijk, tot Nintendo bij de DS ineens een online netwerk aanbood waarmee je makkelijk spellen kon spelen via het internet tegen elkaar. Er was zelfs een systeem om elkaar in een vriendenlijst toe te voegen. Ten tijde van de GameCube en daarvoor was het bijna onmogelijk om online te spelen met een Nintendo systeem. Daar volgt meer over in het volgende hoofdstuk in deze serie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: