Family Trainer: Treasure Adventure Review

Dit artikel is eerder geplaatst op de site g4m3.nl

Ik haat dansmat spellen. Zo dat is eruit. Mijn gevoel voor ritme is van een dusdanige miserabele kwaliteit dat het gemixt met mijn motorische capaciteiten totaal in een stuip schiet bij een dansspel. En wat nog veel erger is dat mijn vrouw wel heel goed dansspellen kan spelen. Conclusie: ik koop ze niet en mijn vrouw weet dan niet dat ze bestaan en zo is iedereen gelukkig. Een tijdje eerder heb ik al beschreven dat mijn kinderen het spelen van dansmat spellen wel heel erg leuk vinden. Als ik ze haat, waarom speel ik dan nu al 2 weken Family Trainer : Treasure Adventure voor de Wii?

Matje

Dat is heel simpel: Treasure Adventure is een dansmat spel maar dan zonder dansjes. De eerste versie van het spel en de daarbij behoren activiteitenmat is al in 1986 uitgekomen voor de Nintendo Entertainment System (de NES). Het was helemaal geen ding om dansjes op te doen, maar iets waar je echt heel actief op kon gamen. Door op de punten op de mat te stappen, kon je dingen op het scherm laten gebeuren. Voor die tijd een echte vooruitgang, een revolutie misschien zelfs.

Na de NES is het een tijdje stil geweest tot Namco Bandai bij het succes van WiiFit dacht: wij hebben ook nog zo iets. En in die periode kwam de eerste nieuwe Family Trainer ook weer uit voor de Wii.  Ditmaal met sportspellen, diverse oefeningen en meer van dat soort dingen. En WiiFit ik had al, dus die heb ik mooi laten staan in de winkel. Ek was echter wel redelijk geïnteresseerd in deze titels (er zijn er nu 4 in deze serie) juist omdat je andere dingen doet met een matje dan de door mij zo gehate dansjes en meer mogelijkheden dan het voor mij te beperkte WiiFit. Ik ga het spel doorlopen met een aantal focus groepjes waarmee ik het spel gespeeld heb en beschrijven wat de bevindingen waren voor deze game voor die doelgroep.

Kinderen 4-6 jaar

Ik heb mijn V-tech inmiddels verkocht omdat mijn dochters niet meer met het ding speelden, maar ik had nog wel een gat in mijn game collectie voor een actief spel voor kinderen vanaf +/- 5 of 6  jaar. Daar leek mij deze game uitermate geschikt voor. Mijn meiden zijn graag actief aan het meeschreeuwen terwijl ze TV kijken (Dora en Diego bedankt) en ook de dansjes van K3 en het Junior Song Festifal worden allemaal meegedaan op vrije ruimte voor de TV.

Als je met dit bewegen ook nog eens een game kan besturen dan is dat helemaal leuk natuurlijk en dat is precies waar deze game goed tot zijn recht komt. Mijn dochters en hun vriendinnetjes hebben echt al vele plezierige uren beleefd aan deze game. Ook omdat je met 4 personen tegelijk op de mat activiteiten kan doen is het voor kleine groepjes kinderen een geweldige belevenis. De unlockables waar ik al jaren niet meer warm of koud van word (jippie kledingsetjes die je kan unlocken en virtuele bekers die je kan winnen) zijn voor het clubje 4 tot 7 jarigen voor mijn TV, elke unlock weer een reden tot juichen en felicitaties.

Het is echt een feest om zo met je kinderen en games tegelijk bezig te zijn, ook omdat je vaak leest dat games slecht zijn voor de ontwikkeling van kinderen. In deze game moeten ze juist soms samenwerken en soms gewoon zo snel mogelijk tegen elkaar op de mat stampen. Nadeel is wel dat ze geen maat houden in hun geluid en met 4 stampende en joelende kinderen in je woonkamer is lekker rustig een tijdschrift lezen er niet meer bij. Ook zijn de schermteksten niet in het Nederlands en het menu is dan nog net iets te moeilijk om door te komen zonder hulp van een volwassene. Plezier jazeker, rust in huis absoluut niet.

Party gamers 22 – 38 jaar

Het is gewoon weer een Wii minigame collectie waar je er al 4 van hebt waarschijnlijk, maar nu één met weer een uitbreiding op je voorraad Wii plastic. Het is erg leuk om de party mode met 4 volwassenen te doen, maar het wordt al snel een potje elkaar van het matje afduwen en met 4 volwassenen op een activiteiten mat is niet heel erg comfortabel. Het is erg leuk om te spelen, maar na een uur ben je ook helemaal kapot van het stampen en slaan op de mat. Voor deze doelgroep moet je er net weer teveel voor bewegen, wat echter wel uitnodigt om er weer veel bier bij te gebruiken, waardoor de minigames weer wel leuker worden, maar de coördinatie dan weer een stuk minder. Het was leuk voor een uur maar of het nog vaak gebruikt wordt door deze groep? Ik denk het niet.

Sporters (of wannabee-sporters)

Even voor de duidelijkheid: ik val in de laaste categorie. Ik wil wel sporten, maar kan er geen bedenken die ik leuk vind. Ik zou niet weten wanneer ik het zou moeten doen. Echter, door met een vriend van mij serieus de spelletjes te doen in deze game hebben we ons door de avonturen stand heen gespeeld in 3 sessies. En zo hebben we nu toch op een leuke manier een redelijke work out. De minigames blijven gelijk, maar door ze enthousiast en met volle overgave te doen ben je na een tijdje echt wel uitgeput en heb je het idee dat je een uur gesport hebt. En daarna dagen we elkaar uit in de Treasure Trials mode waarin we zo snel mogelijk een aantal minigames moeten spelen. Het spel met de trein waarmee je ineens moet rennen en bukken bleek een killer voor mijn toch al mindere uithoudings vermogen.

Hardcore gamers / single player gamers

Die laten deze game lekker liggen, het is echt weer een minigame collectie voor de Wii. Alleen is er niet echt heel veel aan en dan is de uitdaging ook wel redelijk snel weg. Bovendien word je er echt doodmoe van en kan je het dus niet uren achtereen spelen. Lukt je dit wel, dan verdien je wel mijn respect trouwens. Er moet toch ook een hardcore game te maken zijn met deze activiteiten mat. Een semi on rails shooter waarmee je in cover kan springen door op de mat de stampen of zo iets. Nee, de hardcore spelers doen lekker Goldeneye 007 op de Wii en negeren deze titel.

The good

• Echt voor het hele gezin.
  • gaat redelijk vlot door geen lange laadtijden.