Ubisoft houdt ons een mooie (inpoepbesmeurde)wortel voor

Bij een lancering van een console koop je eigenlijk een belofte. Er is namelijk nooit wat leuks om te spelen, en dan hebben nintendogamers het nog makkelijk we hebben nog Mario en Nintendo Land. Verder is er niet veel byzonders te spelen bij de lancering van de WiiU. Maar er was hoop Ubisoft een uitgever van spellen is er altijd bij (bij een console lancering)  om wat geld binnen te harken van mensen die een nieuw systeem hebben en wat willen spelen op het ding. Bij de Wii hadden ze onder andere Rayman Raving Rabbits, en het teleurstellende Red Steel klaarstaan om ons geld aan op te maken. Bij de WiiU zou Rayman Legends klaar staan om ons geld op te slurpen (samen met Zombie UAssasins Creed 3 en Just Dance 4) voordeel van deze tijd is dat deze games stuk voor stuk goede games zijn die het spelen meer dan waard zijn.

Ik beleef veel plezier aan Just Dance 4 met mijn dochters en jongeren op mijn werk. Rayman Legends de topper die over 14 dagen zou uitkomen (en op mijn must buy lijst stond) is echter een half jaar verschoven naar september 2013. En erger nog het spel is gewoon af voor de WiiU, de reden is dat het ook naar de 360 en de PS3 gaat komen. Dus omdat Ubisoft het spel tegelijk wil lanceren op alle platformen moeten nintendofans 1/2 jaar wachten.

Dat dit niet goed valt bij de fans van Nintendo (de harde kern die nu al een WiiU hebben) juist de mensen die heel erg uitkeken naar deze game is goed te zien in het volgende filmpje waarin ze hun stem laten horen op Miiverse. Dat is het handige van de WiiU, Miiverse is ook te gebruiken om je ongenoegen kenbaar te maken op een creatieve manier (niet schelden dan wordt je comment weggehaald). Het volgende filmpje laat 17 minuten een neerwaartse scroll zien waarin alleen maar negatieve dingen staan bij Uplay het stukje Miiverse speciaal voor de online scores van Ubisoft.

Ik vindt het persoonlijk dom van Ubisoft om te wachten met het uitbrengen van een spel wat al klaar is. In mijn ogen hadden ze beter het spel kunnen uitbrengen voor de WiiU en de rest van de consoles laten wachten. Nu moet het spel opboksen tegen GTA5, Zelda Wind Waker HD en zelfs de lancering van de nieuwe Xbox en Playstation. Terwijl juist nu er voor de Nintendo gamers niet veel te spelen is en er dus een markt ligt van 4 miljoen machines wereldwijd die graag wat willen spelen.

Ook de makers van de game (Ubisoft is slechts de uitgever) zijn niet heel blij met deze actie van Ubisoft, in een (neogaf)bericht maakten ze dit kenbaar.

I completely understand you but you have to understand one thing. This is not a decission taken by the development team, this comes from really really high up, so please don’t pick on the game.

If you’re pissed, imagine how we feel. Think on the situation, we’ve been making overtime with this game practically since May preparing E3, and then almost a demo per month (gamescon, Wii U presentation, shops, eShop, etc…) and at the same time trying to actually finish the game. We had a first delay because it was obvious we couldn’t finish on time but we gave it all to be there on February. What face do you think we had when the week we had to close the game we’re being told it’s not going to be released? I couldn’t believe it.

For practical matters, you’ll have to wait for some months for the game to be released and will most likely serve for more content to be added and do it better. For us, this means we’ve spent 6 months barely seeing our wifes, kids, and friends for nothing because, after all, such a haste wasn’t needed. Believe it, it was a hell to swallow these news.

Even then I’m firm in what I said back in the day, Rayman Legends is an excellent game and will still be, and the team that’s making it doesn’t deserve to have your back turned on them just because some men in ties one day took a wrong choice. This industry is really that shitty. – Xavier Poix

En een medewerker van Ubisoft probeerde nog met deze woorden wat te redden van de situatie.

“There are no issues with the game development. All of the information was in the press release, the only reason for the delay is to release on multiple platforms. We usually release all of our platforms simultaneously (aside from PC). We’ve made special exception sometimes in the past but it’s definitely just on a case by case basis and not our standard practice. In this case, Ubisoft recently decided they wanted to release the game on multiple platforms so the decision was made to launch them all at the same time rather than separately. I know it’s not an elaborate, ‘convincing’ answer, but it’s the simple truth.” – Ubisoft rep

Al met al is het jammer dat het zo mis gaat in deze “zaak” veel WiiU bezitters hadden al 60 euro klaar liggen voor Rayman Legends voor de WiiU. Ook is er (eerder) al een demo van de game verschenen die slechts 30 keer gespeeld kan worden, dus dat is 1 keer per week die demo spelen tot september. Meer en meer redenen voor kleinere studio’s om hun titels zelfstandig uit te brengen op de Eshop en of andere digitale platformen en zo de grote “naaimachines” van uitgevers achter zich te laten, op dezelfde manier als de digitale distributie voor muziek dit gedaan heeft.

Advertenties

Over Berend Jan

Een sociaal opgeleide gehandicapten begeleider die vanuit een andere kant naar games en gaming kijkt. Met een voorliefde voor Nintendo machines en een afkeer voor 13 in een dozijn spellen.

Geplaatst op 8 februari 2013, in Nintendo, Wii, WiiU en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: