WiiU VC Baloon Fight.

Ik ben geen fan van Balloon Fight maar ach als het 30 cent kost wil ik het wel oppikken. Er vielen mij een aantal dingen op op Balloon Fight voor de WiiU die ik echt even wil delen met jullie. 

1. Het spel is 35 MB groot, nu begrijp ik dat er een emulator gemaakt moet worden en dat er software nodig is om het naar de gamepad te sturen en wat ikoontjes en plaatjes in HD op het scherm gezet moeten worden maar kom op 35 MB. Als ik een rom file van Balloon Fight op internet opzoek is het 16kB groot.

Rekenen we even mee internet:
16 kB is 0.015625 MB
35 MB : 0.015625 = 2240 het spel is dus 2240 keer groter geworden door het op de WiiU te spelen.

Ik vraag me echt af waarom het zo groot moet zijn.

2. het spel draait weer op 50 hertz in Europa en niet op de 60 hertz die het in Japan en Amerika draait. Waarom Nintendo ons toch altijd met de slechte zooi blijft opzadelen weet ik niet. Even een stukje uitleg lijkt me wel op zijn plaats: mensen onze oude spellen (NES, SNES, N64) zijn allemaal langzamer dan de Japanse en Amerikaanse versies omdat ons TV signaal 10 lijnen per seconde minder kan weergeven.

Allemaal nerdpraat snap ik maar als je bijvoorbeeld WaveRace 64 speelt tegen een internationale vriend uit Amerika en je tijden uitwisselt kun je dus nooit winnen omdat zijn spel sneller draait. Ook de SNES versie van Mario Kart is er een mooi voorbeeld van, die draait veel sneller buiten europa (en Australië). Sega had dit ook zo is de muziek van Sonic op de Mega Drive langzamer dan op de Genesis, omdat het hele spel gewoon langzamer draait.

Vroeger kon dit niet anders tegenwoordig met tv’s die tot 400 “hertz” aankunnen is het uitbrengen van een 50 Hertz versie echt totaal stompzinnig.

3. Je kunt het spel met alles besturen wat je WiiU aan kan behalve het Balance Board. Dat hebben ze dan wel weer stoer gedaan, je kunt spelen met je WiiU Gamepad, Wiimote, Wii Classic Controller(pro) en WiiU Pro controller zelfs de heruitgave van de SNES pad die Nintendo weggaf in de sterren catalogus werkt prima.

4. Weer geen online support terwijl ik al vanaf 1995 op mijn PC online en via het (inter)netwerk NES spellen kan emuleren en spelen lukt het Nintendo maar niet om een online functie in te bouwen in hun oude spellen. Terwijl ons internet tegenwoordig zo snel is dat het niet meer uitmaakt of je online of offline speelt snapt Nintendo het maar niet.

Al met al vindt ik het een beetje magere uitgave van een spel, en als de emulatie zo blijft ga ik niet heel veel Virtual Console spellen kopen (op de 30 cent uitgaves na dan, zo inconsequent ben ik dan ook wel weer :))

Over Berend Jan

Een sociaal opgeleide gehandicapten begeleider die vanuit een andere kant naar games en gaming kijkt. Met een voorliefde voor Nintendo machines en een afkeer voor 13 in een dozijn spellen.

Geplaatst op 24 januari 2013, in 3DS, eShop, WiiU en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Oké… chill Berend Jan… haal diep adem en lees even mee wat mijn ideeën hierover zijn.

    Dat Balloon Fight is eerste spel is gekozen, heeft te maken dat Iwata-san hier aan mee heeft gewerkt. Verder kennen de jonge Wii U gebruikertjes dit spel (als variatie op het thema) alleen van NintendoLand.

    1. Dit spel is dus 35 MB groot, en dat neem ik ook direkt aan. De VC versie op de Wii is 1 MB, wat nog steeds aanzienelijk meer is dan 16 kb. De SNES versie is trouwens 5 MB en de N64 is 32 MB op de Wii. Voor de extra functionaliteit op de Wii U moeten er dus wat meer MB’s bijkomen. Of de emulator krijgt een flinke update en gaat beter met de MB’s om. Het is nog allemaal pril.

    2. Op 50 Hz waren de Japanse spellen inderdaad langzamer, maar had als voordeel dat de resolutie iets groter was. Op zichzelf zijn 50 Hz spellen per definitie niet slecht, als ze met de 50 Hz in gedachten geprogrammeerd worden. De Japanse spel makers hadden helaas geen zin om zich in te spannen, wat als resultaat had dat je tegen zwarte balken aan zat te kijken. De Sega Dreamcast gaf je wel de optie om in 60 Hz te spellen. Nu elke Europese gamer hier over valt, verwacht ik dat Nintendo die optie ook wel in gaat zetten. Vooralsnog heeft Nintendo nog geen reactie gegeven hierop.
    Bij de Wii werd als antwoord gegeven, dat Nintendo “The Virtual Console games faithfully reproduces the original game in all areas”. Dat kan je dus breed zien.

    3. Prima dat je het met alle mogelijke controllers kan spelen. Dat is een extra service naar de gamer toe.
    Behalve dat, biedt Nintendo meer waar je luchtig overheen gaat. Je kan het spelen op de GamePad, je hebt Restore points, je kan de knoppen configureren naar je eigen wensen, je hebt Miiverse. Dit hoeft Nintendo natuurlijk niet te doen, maar het lijkt mij logisch dat ze er (een beetje) geld voor vragen. Heb je de VC spellen al, dan vraagt Nintendo zelfs nog minder. Nintendo is een commerciël bedrijf dat winst wilt maken en geen liefdadigheids instelling voor de nostalgisch Nintendo-fan.

    En daar komen we bij een hekel punt (voor jou tenminste). Je HOEFT de VC spellen die je bezit, NIET opnieuw te kopen… Ergo, Nintendo dwingt je niet om opnieuw te betalen. je kan gerust je VC spellen in het Wii gedeelte spelen. Zonder de extra functies, dat is dan de prijs die je figuurlijk betaald.

    Nintendo kon zichzelf makkelijk maken om al die extra functies niet in te stoppen, maar dan was je ook teleurgesteld.

    Tot slot… online functie in VC spellen? Zou je dat wel willen? Gaat dat niet ten koste van de nostalgie? VC spelen als Balloon Fight en wat er verder nog komt, hoor je met je vrienden (of vriendin) te spellen met een kratje bier naast je.

    Ik vind het dus zeker geen magere uitgave. Mijn handen jeuken als ik over een week weer thuis ben.

Geef een reactie

